8 oktober 2010
Meer dan 100 mensen zijn aanwezig bij de geboorte van mijn boek ‘Het Parijs van Isis’ in de Black Box aan de Universiteit van Tilburg. Voorafgaand aan de presentatie van het boek geef ik een lezing waarin ik aantoon dat de stad Parijs haar naam te danken heeft aan de Egyptische godin Isis. Als gewoonlijk hangt het publiek aan mijn lippen.
De eerste exemplaren reik ik uit aan mijn ouders, man en broer. Vervolgens kan het publiek een exemplaar aanschaffen bij uitgever A3 boeken en plaatsnemen in de rij om het boek door mij te laten signeren.
De eerste reacties van lezers komen daags na de boekpresentatie:
Wat een prachtig boek, heldere tekst en schitterende afbeeldingen. Uniek zo’n samenwerking tussen broer en zus. Ik hoop dat er nog vele titels zullen volgen…… De stad Parijs bekijk ik voortaan met andere ogen, zoals je zelf al zegt: aan alle begin staat De Moeder! Je hebt het zo goed onderbouwd dat er geen speld tussen te krijgen is, laat dit een begin zijn voor het nieuwe mensentijdperk: waarin mannen en vrouwen in harmonie en gelijkwaardigheid met elkaar samenleven.
Een frisse uitstraling, prachtig papier, prettige letters en geweldige plaatjes. Wat heb jij verrassende afbeeldingen gevonden, veel ervan zijn zelfs niet erg gangbaar, en wel zeer verhelderend bij je tekst.
Deze leest ook makkelijk weg en je bood veel extra informatie. Je ‘ontdekkingen’ heb je steeds goed onderbouwd, zowel in de verhaallijn als in de noten. Geweldig, hoe jij de overgang van het Koetijdperk naar het Stiertijdperk weet te presenteren. Deze is zo, zo logisch. De astronomische gegevens zijn een ware meerwaarde voor je boek. Ik heb het in een ruk uitgelezen en zal het nog vaak herlezen!
Karin, het boek is fantastisch!! Hoe heb je dat in zo’n korte tijd voor elkaar gekregen? Ik sta er versteld van! Na jouw boekpresentatie in Tilburg, waar ruim 100 mensen aan je lippen hingen, heb ik mijn gesigneerde exemplaar nog diezelfde avond uitgelezen. Ik kon het gewoon niet wegleggen….. Het Moederland zou iedereen weer moeten kennen, zoals je zegt en schrijft het ligt besloten in ons collectief onbewuste. Jij bent in staat om dit stuk verloren geschiedenis terug te geven aan de mensheid! En het is allemaal zo logisch, de Moeder aan het begin. Op een gegeven moment wordt de Zoon belangrijker en dat heb jij zo prachtig verwoord in de overgang van het Koetijdperk naar het Stiertijdperk; je ziet het overal terug deze verandering niet alleen in Egypte. Alle farao’s als zonen van Isis, zonen van de Moeder. Wij hebben alleen leren kijken naar deze zonen en zijn de Moeder vergeten. Fantastisch hoe jij weer de focus weet te leggen op de oorsprong van alles: De Moeder!
8 oktober 11.00-13.00u introductie Parijsreis door Karin Haanappel in de universiteit van Tilburg. Om 11.00u zijn vrijwel alle toekomstige Parijsgangers, die een week later naar Parijs zullen meereizen, aanwezig in de zaal van de universiteit van Tilburg. Daar liggen alle reisbescheiden klaar en krijgen wij praktische informatie over de reis.
Het oudste stukje Parijs. In een uitstekende lezing met Power Point Presentatie begint Karin bij het oudste stukje van de stad Parijs: het eiland in de Seine of het ‘Ile de la Cité’. In deze van oorsprong moerassige en waterrijke omgeving ligt op het eiland in de Seine het allereerste begin van de stad, het oudste stukje van Parijs. Het eiland is boot- of barkvormig en juist hier kon je in de tijd der Keltische Parisii en later de Romeinen, de rivier oversteken. Dit soort eilanden in het water zijn van oudsher door alle eeuwen heen universele plaatsen van verering van het vrouwelijk goddelijke. Op de kop van het bootvormige eiland verrijst op de plaats waar gewoonlijk het boegbeeld staat, een voorchristelijke tempel gewijd aan een godin; later verrijst op deze grondvesten de Notre Dame.
Isis door de Parijse eeuwen heen. Daarna voert Karin ons via het in de 3e en 4e eeuw afbrokkelend Romeinse rijk mee naar mee naar het middeleeuwse Parijs, het Parijs van Lodewijk XIV, het Parijs van de Franse Revolutie, dat van Napoleon en Mitterand. Het Louvre wordt , als schatkamer van Isis, volgestouwd met Oosterse schatten. Het hart van de presentatie vormt voor mij het blootleggen en duiden van de assen van Parijs in het licht van de geboorte, dood en wedergeboorte of te wel de circle of life. Hierdoor komt de moederlandse basis opnieuw tot leven. Tot in de 20e eeuw blijft president Mitterand doorbouwen aan de centrale oost-westas van het Egypte aan de Seine. Met deze moederlandse structuur en symboliek én met de historische en symbolische verbinding van Isis met Maria Magdalena en de Zwarte Madonna, slaagt Karin erin, het vrouwelijk goddelijke in het algemeen en Isis in het bijzonder tot wedergeboorte te brengen in een metropool als het 21e eeuws Parijs. Het publiek hangt aan haar lippen en je kunt een speld horen vallen. Hoe zal het na de lunch verder gaan?
8 oktober 14.00u-17.00u boekpresentatie Het Parijs van Isis.
Een overweldigende belangstelling. Vanaf 13.30u is het dringen geblazen rond de ingang van de zaal. Meer dan 100 vrouwen en mannen vullen de zaal; voor wie geen plaats meer is, is er een wachtlijst. Inmiddels is het boek van de drukpers gerold en ligt het kersvers op de ongeduldige lezer te wachten. Karin, moeder van drie jonge kinderen van 9, 6 en 3, kondigt dit moment aan als de geboorte van haar vierde kind. Zij maakt duidelijk dat er aan de geschiedenis van het vaderland nog een andere geschiedenis voorafgaat, die van het moederland. Zij toont beelden van de vrouw uit het moederland: vol, naakt, op zichzelf staand en gelijkwaardig; zij toont beelden van de vrouw uit het vaderland: afgeslankt, vol schaamte de schaamdelen bedekkend, zich verhullend achter heur haren en haar schamele kleding.
Licht op de sporen van Isis in Parijs. Karin gaat in op de oud-Egyptische Isis, daarna volgt de hellenistische Isis zoals deze zich als de universele moedergodin over het Griekse en Romeinse rijk zal verspreiden. Hierna legt zij de verbinding uit tussen de Romeinse Caesar, zijn vrouw de Egyptische Cleopatra en hun zoon Caesarion als waren zij de aardse manifestaties van de Egyptische goddelijke drie-eenheid Osiris, Isis en Horus. Wanneer Caesar in zijn werk De Bello Gallico het schipvormige eiland in de Seine bij Parijs beschrijft, deelt hij mee dat hier de Keltische stam der Parisii woont in de nabijheid van de tempel van Isis (van ‘par’ of ‘nabij’ en ‘Isis’). Daarna passeren historische gegevens de revue, zoals kaarten en bronnen over het bestaan van een tempel van Isis op de linkeroever van de Seine buiten de muren oorspronkelijke stad. Lodewijk XIV, de Franse Revolutie en Napoleon komen langs. Zij bouwen aan de centrale oost-west- en noord-zuidassen van de stad en plaatsen Egyptische symbolen en monumenten en symbolen in de as die zij uitbouwen volgens het principe van geboorte, dood en wedergeboorte.
Het lichtkind in de lichtstad. Karin eindigt met de verbinding tussen Isis en Maria Magdelana in de datum 22 juli. Net als Isis baren Maria de moeder en Maria Magdalena de echtgenote op de winterzonnewende het lichtkind, een zoon. In de wedergeboorte hun lichtkind tonen zij hun moederschap en hun verwantschap. Goddelijke vrouwen geven als fonkelende sterren aan de hemel licht en verlichten. Als je ’s avonds door verlicht Parijs rijdt of onder de lichtgevende bruggen doorvaart, dan begrijp je waarom Parijs de lichtstad genoemd wordt. Met het licht van haar lichtende sterre verlicht Isis haar lichtstad en baart er haar lichtkind. Met deze woorden eindigt Karin haar presentatie.
Het dankwoord. Hierna biedt Karin met enkele woorden van dank haar man, ouders, broer en meelezer haar nieuwe boek als haar vierde kind aan. Haar man Coen spreekt in zijn korte antwoord de hoop uit dat er nog vele geesteskinderen mogen volgen. Karin begint met signeren terwijl blijdschap en vreugde de harten van de aanwezigen vullen over de geboorte van dit bijzondere boekenkind.
Boekrecensie
Zoals de Franse taalgeleerde Champollion het geheim van het Egyptische hiëroglyfenschrift ontcijferde, zo ontsluiert kunsthistorica Karin Haanappel in dit boek dat Parijs de stad van Isis is. Als een vrouwelijke Sherlock Holmes reconstrueert ze deze verbinding aan de hand van historisch bronnen- en beeldmateriaal en zo komen onder het vaderlandse stof der eeuwen de moederlandse fundamenten van het moderne Parijs te voorschijn. Karin schreef een toegankelijk en vlot boek met een heldere onderzoeksvraag, een spannend plot en duidelijke ontknoping. Een soort historische detective die je in een adem uitleest.
Karin Haanappel levert in een beknopt boek van 95 pagina’s een sterk staaltje van interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek. Zij werpt op basis van inzichten van geschiedenis, kunstgeschiedenis en stedenbouw nieuw licht op het moderne Parijs als het Parijs van Isis en het Egypte aan de Seine. Na lezing van dit boek begrijp je dat Parijs de stad is waar het vrouwelijk goddelijke een lange traditie kent. Je begrijpt waarom Isis er tot op de dag van vandaag voort leeft in voorchristelijke fundamenten van tal van christelijke kerken, in de structuur van drie hoofdassen, in de schatkamer van Parijs of te wel het Louvre én in de verering van Isis’ christelijke opvolgster: Onze Lieve Vrouwe of Notre Dame.
Fascinerend is de wijze waarop de auteur bewijst hoe Isis als godin van regeneratie de verborgen godin is waaromheen de assen van de moderne stad Parijs wentelen en waarop zij steunen. Deze steunberen van de stad staan in verband met de moederlandse cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte. Het is de circle of life waarin Isis als godin van leven en wedergeboorte het levende hart is.
En dan is er aan het slot van het boek de apotheose in de directe verbinding tussen Isis en Maria Magdalena. Deze verbinding ligt in de datum 22 juli. Dat is het tijdstip waarop in het oude Egypte de ster Sirius, de ster van de Grote Moeder of Isis, aan de horizon verschijnt en waarop vervolgens de Nijl overstroomt. De datum 22 juli zal in de christelijke kerk de naamdag van Maria Magdalena worden, zij die in apocriefe teksten als apostel der apostelen en als echtgenote van Jezus van Nazareth voortleeft. Eerst wordt zij in de oerkerk als heilige vereerd en later in de Romeinse kerk als hoer verguisd om in 1969 van de paus van Rome eerherstel te krijgen. Naast de donkere Isis beleeft ook een donkere Maria Magdelana in dit boek een wedergeboorte.
Met dit boek in de hand vind je de moederlandse fundamenten van een wereldstad als Parijs terug en kun je jezelf rondleiden door het Parijs van Isis. De prachtige illustraties en foto’s van fotograaf Bernd Haanappel, Karin’s broer, brengen het verhaal duidelijk in beeld. Ze geven dit belangrijke boek een duidelijke meerwaarde. Want niet alleen lees je het in een adem uit; het is dubbel genieten met de sfeervolle beelden van oud en met name eigentijds Parijs.